Menu

Efekt na planszy

Wkraczasz do krainy plansz i pionków, figurek i żetonów!

Catan - recenzja gry

efektplanszy

Jesteście pierwszymi osadnikami, którzy przybyli na wyspę Catan. Szybko wznosicie potężne osady i budujecie pierwsze drogi. Okoliczne tereny zapewniają wam surowce niezbędne do rozwoju. Handel kwitnie, a osady rozrastają się do miast. Jednak po pewnym czasie na wyspie zaczyna brakować miejsca i właśnie wtedy rozpoczyna się walka o ziemię, surowce i władzę.

catan_banner

 

Podstawowe informacje o grze:

Catan, czy jak kto woli „Osadnicy z Catanu” to ekonomiczno-negocjacyjna gra planszowa, która skłania nas do rozrastania swoich włości. Gra została laureatem Nagrody: Gra Roku 2005 w Polsce-tym samym została uznana przez graczy za najlepszy tytuł wydany w naszym kraju w 2005 roku. Tytuł ten przeznaczony jest dla trzech do czterech graczy, w wieku minimum 10 lat. Na wierzchu znajdziemy informację, iż rozgrywka będzie się toczyć przez około 75 minut. W pudełku umieszczone są pola terenu, żetony z liczbami, karty surowców i rozwoju a do tego wiele plastikowych elementów i trochę zasad.

DSC_1107_Fotor

Mechanika, czyli co nakręca cały silniczek :

W grze „Catan”, gracze będą starali się zdobyć 10 lub więcej punktów zwycięstwa. Wynik ten, uzyskać można dzięki budowaniu oraz zdobywaniu konkretnych kart rozwoju. Po rozłożeniu planszy w wariancie startowym lub zaawansowanym gracze rozpoczynają zasiedlanie wyspy. W fazie zagospodarowania wyspy, każdy z graczy rzuca kostką i zaczynając od osoby z najwyższym wynikiem, wszyscy wznoszą po jednej osadzie i drodze. Drugą i ostatnią osadę wraz z przylegającą drogą, gracze budują odwrotnie do poprzedniej sytuacji, czyli od najmniejszego wyniku na kości. Po ustawieniu swojej drugiej osady, każdy z graczy otrzymuje sąsiadujące surowce. Grę rozpoczyna najstarszy z graczy, a następnie kolejna osoba (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara).

catan1

Po wykonaniu powyższych czynności przechodzimy do sedna rozgrywki. Zabawa będzie się składać z trzech kolejno następujących faz, a są nimi:

  • Zyski z pól
  • Handel
  • Budowanie

Zyski z pól 

Jest to akcja, w której gracz rzuca obiema kostkami i jeśli jego osada lub miasto graniczy z wylosowanym polem (suma oczek), to dostaje on odpowiednią kartę surowca. Zyski dostają wszyscy gracze, którzy graniczyli z wyrzuconym miejscem. Jeżeli obok wylosowanego pola znajduje się miasto, gracz dostaje 2 karty właściwego surowca. W przypadku szczególnym, po wylosowaniu kostkami wartości 7, należy uaktywnić złodzieja. W tym momencie wszystkie osoby, które posiadają więcej niż 7 kart z surowcami, wybierają połowę z nich i odkładają do banku. Następnie gracz ustawia złodzieja na dowolnym polu i kradnie 1 kartę od innego gracza, który ma osadę lub miasto przy tym hexie. Od tej pory, miejsce to nie przyniesie zysku, aż do momentu przesunięcia rabusia w inne miejsce.

Handel

W swojej kolejce gracz może w dowolny sposób dokonywać transakcji handlowych. Wszystko po to, aby zdobyć odpowiednie surowce, których mu brakuje. Rozgrywka oferuje nam dwa rodzaju handlu: wewnętrzny i morski. Ten pierwszy dokonuje się pomiędzy graczem aktywnym a resztą osób. Z kolei handel morski, to biznes z udziałem banku, ale tylko za wyjątkiem, jeśli gracz posiada osadę bądź miasto w lokalizacji portowej (ewenementem jest zamiana 4:1). Tutaj wymiana nie jest już taka łatwa, gdyż jest to stosunek 3:1 lub 2:1 w specjalnych portach z konkretnym wymogiem, np. dwie owce za dowolny surowiec.

Budowanie

Aby budować, trzeba posiadać odpowiednie zestawienie kart z surowcami.

Drogi tworzymy na trasach, a na każdej trasie można zbudować tylko jedną drogę. Za stworzenie najdłuższego ciągu dróg, składającego się z co najmniej 5 pojedynczych, połączonych ze sobą ścieżek, gracz otrzymuje specjalną kartę z punktami zwycięstwa. Jeśli innej osobie uda się wybudować dłuższą drogę, to bonus przechodzi w jej ręce.

Możemy także wybudować nową osadę lub przekształcić ją w miasto. Każda osada to 1 punkt zwycięstwa, a każde miasto to kolejne 2 punkty. Przy budowaniu należy pamiętać o zasadzie odstępu, która mówi jasno, iż osada może być wzniesiona na danym skrzyżowaniu tylko wtedy, gdy na sąsiednich trzech skrzyżowaniach nie znajduje się inna osada/miasto.

W ramach akcji budowania możemy także zakupić w ciemno kartę/karty rozwoju. Dostępne są trzy rodzaje kart rozwoju: Rycerz, Postęp oraz Punkty Zwycięstwa. Rycerze dają bonusowe punkty zwycięstwa i działają podobnie jak złodziej, natomiast zagranie karty postępu, daje nam np. natychmiastowy efekt w postaci wybudowania dwóch darmowych dróg, czy zabraniu jednego konkretnego surowca od wszystkich z graczy.

 catan21

Nasze zdanie i końcowe oceny:

Ile razy słyszeliśmy, jaki tytuł polecić na początek, albo jaka ciekawa gra, godnie wprowadzi osobę bądź osoby do eleganckiego świata planszówek. I tutaj, między wieloma świetnymi gateway'ami takimi jak: Wsiąść do pociągu czy Kingdomino albo Splendor, ukazuję się nam stary, poczciwy Catan. Pozycja, która ma ogromną rzeszę fanów i równie liczną ekipę hejterów. W naszej opinii osadnicy są bardzo dobrą rodzinną grą, która wciągała, wciąga i nadal będzie wciągać kolejne tłumy graczy. Przez swoją prostotę i lekką ekonomiczną głębię, tytuł ten znakomicie nadaję się jako „Mój pierwszy elementarz” w świecie gier bez prądu. Ciekawym aspektem gry są negocjacje. Wprowadzają one efekt „gry nad grą”, przez co rozgrywka od razu wydaje się atrakcyjniejsza. Świetne w Catanie jest to, że mamy bardzo krótki downtime pomiędzy ruchami graczy. No bo co, rzucimy kostką, wymienimy zasoby i coś zbudujemy. Niestety gra ma także swoje minusy. Losowość związana z kostkami i brak ewentualnej opcji wymiany surowców, będzie przyczyną zmarnowania wielu rund. Jeśli zaś chodzi o skalowanie, to ewidentnie gra w trójkę jest mniej interakcyjna, aniżeli zabawa w czterech graczy. Na dłuższą metę pozycja ta jest nużąca,lecz mimo to... gra Klausa Teuber'a dostarczyła nam wielu, wieeeeeelu godzin frajdy. I takim oto sposobem, polecamy ją jako świetny produkt, który spokojnie poprowadzi was przez cudowny świat gier analogowych.

Nasze Oceny: 

4/5 - dla amatora gier planszowych

3/5 - dla geek'a

© Efekt na planszy
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci