Menu

Efekt na planszy

Wkraczasz do krainy plansz i pionków, figurek i żetonów!

Ptaszki Ćwierkają - recenzja gry

efektplanszy

Czy zastanawiałeś się kiedyś, o czym świergoczą ptaszki? Jaką opowieść kryją te niezwykłe odgłosy i dźwięki? Poznaliśmy tajniki ptasich melodii i z chęcią się tym z tobą podzielimy. Jeśli jesteś gotowy na te niecodzienne doświadczenia, to najwyższy już czas wsłuchać się w tę rozćwierkaną kompozycję. Poznajcie głosy sikorki, dzięcioła, sroki, żołny, dzierzby i pliszki !

ptaszkicwierkaja

Podstawowe informacje o grze:

Ptaszki ćwierkają to mała i elegancka karcianka Carla Chudyka. Gra wymaga od nas umiejętnego wykładania kart i szukania unikatowych kombinacji. Jest przeznaczona dla dwóch lub trzech graczy, a czas jednej partii waha się w przedziale od 30 do 50 minut. Warto tutaj wspomnieć, że gdyby nie wydawnictwo Czacha Games i ich udana akcja na platformie Wspieram.to, to gra nie ujrzałaby polskich realiów. Niewielkie pudełeczko zawiera zbiór kart, małą, ale obszerną instrukcję, planszetkę toru punktacji oraz zestaw drewnianych pionków.

Mechanika, czyli co nakręca cały silniczek :

W grze „Ptaszki Ćwierkają”, zostanie oddana nam możliwość tworzenia ogromnego drzewa, na którym siedzą sobie tytułowe ptaszki. Na początku rozgrywki, umieszczamy kartę pnia na środku stołu, po czym tasujemy karty ptaków (talię dobierania) i wykładamy sześć kart upierzenia oraz kartę pas. Każdy z graczy, dostaje po 6 zakrytych kart z talii ptaków, a następnie rozpoczynamy naszą ornitologiczną zabawę. Gra przebiega w turach, w których każdy z graczy wykonuje swój ruch. Tura osoby grającej składa się z dwóch zasadniczych faz. Pierwszą jest faza wzrostu, z kolei drugą jest faza ćwierkania.

I. FAZA WZROSTU

W tym momencie gry, gracz wykonuje jedna z czterech dostępnych akcji: 

  • Dodaje kartę z ręki do gałęzi na stole i zabiera kartę upierzenia w tym samym kolorze ( kładzie ja przed sobą)
  • Dodaje kartę z ręki do gałęzi i dobiera nową kartę z talii dobierania
  • Dodaje dwie karty z ręki do gałęzi
  • Dobiera dwie karty z talii dobierania i otrzymuje kartę pas, którą kładzie przed sobą.

Jeżeli akcja wykonywana przez gracza jest inną niż pas, to należy przejść do fazy ćwierkania. W przeciwnym wypadku tura gracza jest zakończona.

Rozrost naszego drzewa to wcale nie taka błaha sprawa jakby się mogło wydawać. Musimy pamiętać o kilku istotnych zasadach. Nasz pień, rozrastać będzie się tylko w jedną stronę a wszystkie pozostałe karty ptaków, będą dołączane do gałęzi rozpoczętej przez pierwszą kartę. Nowe karty muszą być łączone pionowe lub poziomo, tak aby nie powstała zamknięta pętla z gałęzi. Każda dokładana karta musi mieć tyle samo lub mniej ptaków niż ta, do której jest dołączana.

DSC_1095_Fotor

II. FAZA ĆWIERKANIA

Teraz następuje iście Chudykowe szaleństwo. Gdy dodamy kartę/karty do gałęzi w fazie wzrostu, to należy wykonać polecenia na wszystkich kartach, począwszy od pnia, aż po naszą dodaną kartę. Jeśli któraś z kart na trasie zmieni się, nim zostanie aktywowana, wykonujemy polecenia na nowe karcie. Jeżeli droga do naszej karty została ucięta, to jesteśmy zmuszeni do zakończenia naszego ruchu. Co ciekawe, w momencie, kiedy zostaną dołożone nowe karty, tuż za naszą ostatnią kartą to dalej wykonujemy kolejne polecenia. Na dodatek, kiedy odczytujemy treść jakieś karty, a przed nią lub za nią na trasie, którą podążamy, leżą karty w tym samym kolorze, to odczytana karta zostaje wzmocniona o liczbę tych kart.

Na koniec powyższej fazy, odkrywamy bonusową kartę z talii, dajemy ją na stos kart odrzuconych i wykonujemy jej treść.

Polecenia na kartach są przeróżne, choć wszystkie bardzo interakcyjne. I tak będziemy np. dobierać karty ptaków, dokładać nowe odgałęzienia, kraść upierzenia czy jeszcze bardziej wzmacniać opisy na wyłożonych ptaszkach.

III. Punktowanie 

Kiedy kończy się nasza tura i nie ma żadnego miejsca, gdzie możliwe byłoby dołożenie kart do gałęzi, następuje punktowanie. Należy sprawdzić, których ptaszków jest najwięcej, po czym gracz posiadający kartę upierzenia w tym kolorze, bierze je wszystkie i kładzie na swoim stosie punktacji. Następnie wszystkie pozostałe karty ptaków na stole odkładamy na stos kart odrzuconych, a wszystkie karty upierzenia i karta pas wracają na środek stołu. Nasz wynik to ilość ptaszków na kartach, który zaznaczamy na planszetce punktacji. Punktowanie następuje również wtedy, gdy gracz posiadający kartę Pas miałby wykonywać kolejną turę (dzieje się to gdy wszyscy z graczy kolejno spasowali).

Zabawa kończy się w momencie, gdy jeden z graczy zdobędzie 30 punktów lub gdy talia ptaków skończy się po raz drugi, wtedy zwycięzcą jest osoba z największą ilością punktów. 

DSC_1097_Fotor

Nasze zdanie i końcowa ocena:

Dziś zaczniemy od końca. Grę polecamy, gdyż jest to świetna, cudownie ilustrowana (grafiki Dawida Wiącka), odrobinę mózgożerna karcianka, która wymaga od nas chwili skupienia i przemyślenia swoich kolejnych ruchów. Niech was nie zwiedzie jej przepiękna okładka, która sugeruje grę typowo lekką, pozbawioną większego echa. Zdecydowanie nie jest to fillerek a szczególnie pozycja, przy której odpoczniecie. Jeśli rozegracie ten tytuł z myślą: „zróbmy to dla zabawy”, to będziecie zaskoczeni ilością chaosu, który dołożycie do gry. Owszem, „Ptaszki” wprowadzają dużo zamieszania, ale jesteśmy w stanie nad tym zapanować. Gra się dobrze skaluje i wywołuje lekki paraliż umysłowy (odbija się to na czasie rozgrywki). Na pewno trudno zamknąć grę w 30 minutach. W pięćdziesięciu, do godziny, a i owszem. Główną zaletą oraz wadą tytułu jest liczba/treść tworzonych kombosów. Czasami są wręcz przegięte i dają zaskakujące efekty. Każdy, kto próbował gier Carla Chudyka wie, o czym mówimy. Jeśli chodzi o regrywalność, jest duża. Karty ptaków mogą się różnie układać na różnych gałęziach, co daję setki kombinacji. Przyczepić można się do treści kart. Nie zawsze są dobrze wytłumaczone, co zmusza nas do sięgnięcia po instrukcje. Początkowo trochę to wkurza, lecz z czasem nie będzie nam już to potrzebne. Finalnie za kwotę 45 złotych, dostajemy przemyślany oraz godny sprawdzenia produkt.

Nasza Ocena : 4/5

Dziękujemy wydawnictwu "Czacha Games" za przekazanie egzemplarza do recenzji.

o-nas-270x250

 

 

 

 

© Efekt na planszy
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci